• Bemanning
  • Missie en visie
  • Documenten
    • Schoolgids (pdf)
    • Jaarverslag (pdf)
    • Schooljaarplan (pdf)
    • Verlofaanvraag (pdf)
    • Brochure verlofaanvragen
  • Protocollen
    • Overstap binnen het Texels basisonderwijs (pdf)
    • Privacy
    • Klachtenregeling
  • Schooltijden, vakanties en vrije dagen
  • Schoolmaatschappelijk werk
  • Contact
  • Kinderraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderwerkgroep
  • Identiteitscommissie
  • Groep 1/2a
  • Groep 1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
  • Dat doe je zo!
  • Vacatures

Missie en Visie

Missie: 

Wij zijn de veilige thuishaven waar je je als een vis in het water voelt. Bij ons word je gezien!

 

Visie: 

Met de wind in de zeilen vaart ieder kind zijn koers. Kinderen worden ondersteund en uitgedaagd om een reflectieve, nieuwsgierige en kritische houding te ontwikkelen, de wereld om zich heen te ontdekken en doorlopend te groeien in hoofd, hart en handen. Naast kennis, leren we de kinderen vaardigheden aan om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, in verbondenheid met zichzelf en de ander. Zo groeien ze op tot betekenisvolle kinderen. 

Het team voelt zich samen verantwoordelijk voor elkaar en de kinderen, sluit aan bij hun belevingswereld en zet sterk in op onderlinge relaties en de eigen professionaliteit 

Plezier maken, je houding kiezen, er écht voor elkaar zijn en elkaar blij maken; dát is De Vliekotter!

 

Kernwaarden:

  • Vertrouwen 
    Op de Vliekotter voel je je veilig. Vertrouwen is hierbij onmisbaar. We streven naar een klimaat van wederzijds vertrouwen tussen kinderen, school en ouders.
  • Zelfstandigheid 
    Autonomie is op de Vliekotter een belangrijke kernwaarde. We leren kinderen vaardigheden aan om het zelf te kunnen doen en eigen keuzes te maken.
  • Gelijkwaardigheid Op de Vliekotter mag je jezelf zijn, kun je je eigenheid ontwikkelen en zorgen we voor elkaar vanuit gelijkwaardigheid.
  • Betrokkenheid
    We zien graag een hoge mate van betrokkenheid bij de kinderen. We zijn samen verantwoordelijk voor elkaar, ons werk en de sfeer in de school.
  • Plezier
    Op de Vliekotter kiezen we er bewust voor om positiviteit en plezier uit te stralen. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd! 

Wij noemen ze op de Vliekotter onze spanten, de ribben die het schip sterk maken en voor een veilige reis zorgen! 

 

 

Aanmonsteren op de Vliekotter  

Download de schoolgids

 

 

 

Het uitvoeren van de visie en missie (hoe doen we het)

We maken hierbij onderscheid tussen de volgende onderdelen: 

  • A. Omgaan met levensbeschouwing 
  • B. Het geven van onderwijs 
  • C. Het omgaan met elkaar

 

A. Omgaan met levensbeschouwing 

Onze  samenwerkingsschool is een school waarin voorstanders voor openbaar en christelijk onderwijs zich thuis moeten voelen. Beide ‘identiteiten’ zijn aanwezig in de school. De vormgeving ervan is een zaak van de leerkrachten en de ouders samen. 

Uitgangspunten: 

De bedoeling is dat alle ouders van Oosterend en omgeving hun kind aan de samenwerkingsschool kunnen toevertrouwen. Op onze school zal dus in alle groepen ruimte zijn om uiting te geven aan zowel de openbare als de christelijke identiteit.

Inhoud: Als samenwerkingsschool hechten we waarde aan het elkaar ontmoeten en het uitwisselen van meningen, gedachten en ideeën. We gebruiken voor de lessen levensbeschouwelijke vorming de methode ‘Trefwoord’ die kinderen samen betekenissen laat ontdekken en leert praten over hoe zij in het leven staan. In een rijke leeromgeving met aandacht voor filosoferen, omgaan met elkaar en de wereld om hen heen. 

Organisatie: Iedere week worden er in alle klassen enkele lessen, met een verrassend en inspirerend thema gegeven, daar horen ook enkele verhalen uit de (kinder)bijbel bij. 

 

B Het geven van onderwijs

Onze ambitie is een kwalitatief goede dorpsschool te zijn waarin samenwerkend leren een belangrijke rol speelt. Dit betekent: Onderwijs naar behoefte en belevingswereld; gebruik van kwaliteiten; leervaardigheden; ervaringen opdoen; modern onderwijs, gericht op de toekomst met aandacht voor: 

Uitgangspunten: 

Op basis van visie en missie van de school heeft het team een schoolprofiel ontwikkeld. De volgende begrippen zijn hierbij belangrijk:

  • De school is een krachtige leeromgeving.
  • De school gebruikt moderne ICT middelen. 
  • Op de school wordt veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. 
  • Een sterk pedagogisch klimaat is dé basis van waaruit kinderen kunnen leren. 
  • Op school is de Gouden Driehoek heel belangrijk. Wij werken aan educatief partnerschap met ouders. 
  • Op de school heerst een professionele cultuur.
  • Samenwerkend leren is een belangrijk onderdeel van de school (coöperatieve werkvormen).
  • Binnen de school wordt gestructureerd onderwijs aangeboden.
  • De school kijkt naar het hele kind. Hierbij gaat het om; hoofd, hart en handen.
  • Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen manier. Differentiatie en eigenaarschap zijn daarbij een belangrijke kernbegrippen. 
  • Het team werkt aan professionalisering door middel van scholing. 
  • Op de school wordt een doorgaande lijn gewaarborgd.
  • Een goede zorgstructuur is onmisbaar daar waar het gaat om het rekening houden met ieder kind.
  • De school biedt Engels aan in groep 1 t/m 8.
  • De school biedt de zaakvakken aan middels de methode ‘’Blink geïntegreerd’’. 

Inhoud: Ons onderwijs kenmerkt zich door thematisch onderwijs waarbinnen oplossingsgerichtheid, presenteren, creativiteit, samenwerken en het stimuleren van nieuwsgierigheid centraal staan. Naast kennisoverdracht leren wij kinderen vaardigheden aan om met een onderzoekende houding de wereld om zich heen te verkennen, gericht op de toekomst. 

Organisatie: Op De Vliekotter werken wij zoveel mogelijk thematisch. Voor de kernvakken gebruiken wij methodes die werken vanuit leerlijnen die wij gebruiken als leidraad. Dit zijn: Pluspunt (rekenen), Staal Taal-Spelling en Blink Lezen. Elke methode werkt met thema’s. Wij zorgen teambreed dat deze thema’s gelijk lopen en op elkaar afgestemd zijn, waardoor één overkoepelend thema de hele dag als een rode draad door de lesdag loopt. De kleuters hebben daarnaast ook nog ruimte voor eigen thema’s. Zij werken volledig thematisch. Vanuit spel leren de kinderen. Samen met de kinderen bouwen zij een thema op vanuit dit spel.

 

C Het omgaan met elkaar 

Niet alleen de onderwijstaak van de school is van belang. Onze school wil ook een plek zijn waar kinderen zich veilig en geborgen voelen. De sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen heeft daarom structurele aandacht. De school streeft er naar de kinderen zich thuis te laten voelen, dan kan een kind zich het best ontwikkelen.

Uitgangspunten: 

De basis van onze school en ons IKC wordt gevormd door de waarden uit onze grondwet. Deze waarden gelden voor iedereen: kinderen, ouders en medewerkers. We werken vanuit:

  • Een professionele en positieve cultuur, waarin we elkaar ondersteunen en samen verantwoordelijkheid dragen.
  • Veiligheid en vertrouwen: iedereen hoort erbij en mag zichzelf zijn.
  • Een goede sfeer, die we samen actief bevorderen.
  • Respect en verantwoordelijkheid: we zorgen goed voor onszelf, voor elkaar en voor onze omgeving.

Inhoud:

Aan het begin van elk schooljaar besteden we extra aandacht aan groepsvorming en samenleven. We werken aan een stevige basis van vertrouwen en duidelijke afspraken. Daarbij betrekken we ook ouders via de Gouden Driehoek: kind, school en thuis. We hechten aan open, eerlijke communicatie en een positieve benadering.

Organisatie:

  • We starten het schooljaar met de Gouden Weken, waarin groepsvorming en de grondwet centraal staan.
  • We werken structureel met De Vreedzame School, zodat kinderen leren samen beslissingen te nemen, conflicten vreedzaam op te lossen en verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar en hun omgeving.
  • Onze schoolregels zijn terug te brengen tot drie duidelijke afspraken die voor iedereen gelden:
  1. We zijn aardig en respectvol, voor groot én klein.
  2. We zorgen goed voor onze spullen en onze omgeving.
  3. Binnen bewegen we rustig, buiten kan dat lekker anders.
  • We stimuleren zelfstandigheid en samenwerking door veel gebruik te maken van coöperatieve werkvormen en samenwerkend leren.
  • Jaarlijks evalueren we het sociale klimaat en de veiligheid met gecertificeerde vragenlijsten, zodat we kunnen blijven verbeteren.

Zo bouwen we samen aan een school waar kinderen niet alleen veel leren, maar zich ook ontwikkelen tot betrokken, respectvolle en verantwoordelijke burgers.

Samenwerkingsschool
De Vliekotter


Vliestraat 26

1794 AV Oosterend

T 0222-318903

 

Schoolleider Floor Daemen

Floor Daemen | Schoolleider

 

Voorleeswedstrijd 2025

Ruimtereizigers in groep 4 🚀

Rakketbouwers

Maak kennis met onze Kinderraad

Start van De Gouden Weken

Locatie


Aangesloten bij

 

Volg ons ook op


FacebookInstagram

 

Zoeken in de site


Snel naar


De haven (home)

 

De Vliekotter

Bemanning

Documenten

  • Schoolgids
  • Jaarverslag
  • Schooljaarplan
  • School ondersteuningsplan
  • Ouderrapport
  • Verlof aanvraag

Schooltijden, vakanties en vrije dagen

Schoolmaatschappelijk werk

Protocollen

  • Overstap binnen het Texels onderwijs (pdf)
  • Privacy
  • Klachtenregeling

Contact

  


Stuurlui

Medezeggenschapsraad

Ouderwerkgroep

Identiteitscommissie

 

Opvarenden

Groep 1/2

Groep 3/4

Groep 5/6

Goep 7/8

Taalklas NT/2

 

   


Onze spanten (Kernwaarden)

Vertrouwen

Zelfstandig

Betrokken

Gelijkwaardig

 

Aanmonsteren

Dat doe je zo!

 

Inloggen Kwieb

Nieuws

Agenda

Foto

Copyright 2025 - De Vliekotter
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals